Z historie obce Řitka a jejího okolí
Vážení čtenáři, v minulém roce se mi splnilo mé veliké přání , povedlo se mi navštívit část podzemí železorudného dolu v Mníšku pod Brdy. Jak k této události došlo. V našem okolí žije několik nadšenců, kteří se zajímají o mníšecký důl a jeho historii. Podařilo se jim získat povolení od báňského úřadu a chtějí vytvořit ze vstupní štoly a přilehlé místnosti poblíž těžní jámy důlní skanzen. Mezi tyto nadšence patří i jeden náš řitecký občan, který na mníšecké šachtě při budování skanzenu tráví veškerý svůj volný čas. Jeho jméno zde nebudu uvádět, při dalším popisu dolu to prostě bude můj průvodce. O zálibách tohoto mladého muže vím již několik let, když jsem se dozvěděl, že je ve skupině, která se snaží přeměnit část mníšeckého dolu na skanzen, požádal jsem ho, zda bych nemohl s jeho přímluvou navštívit tento důl. A tak jednoho letního dne roku 2005 stojím odpoledne před vstupní štolou do mníšecké šachty.
Tento vstup se nachází v bývalých mníšeckých hrudkovnách. Obouvám holínky, na hlavu nasazuji přilbu po svém dědovi (takzvanou žebrovku), mezi fandy uznávaná památka na padesátá léta. Nosil ji na hlavě i Martin Dejdar v televizním seriálu „Zdivočelá země“. Dostávám elektrickou lampu, kterou připevňuji na přilbu, tento reflektor má i přepínání na dálkové světlo, které mi však můj průvodce doporučuje používat co nejméně, protože má velkou spotřebu el. energie. K pasu připevňuji opasek na němž je uchycen akumulátor. Můj průvodce je vybaven stejně jako já, jen u pasu má navíc připevněn přístroj k určování množství oxidu uhličitého, neboť tento dusivý plyn se v některých místech této šachty vyskytuje. V místnosti, která je v baráčku u vstupu do šachty budou po dobu naší prohlídky ještě dva kamarádi mého průvodce pro případ nouze. Konečně se po odemčení otevírají vstupní vrata do svozové štoly. Klenutí této štoly je betonové a na betonové podlaze jsou položeny koleje. Pod podlahou je kanál pro odvodnění šachty, podlaha je na mnoha místech propadlá, takže je možno pozorovat velké množství vody, která ze šachty odtéká. Tato hlavní štola je asi 1200 m dlouhá a končí u těžní jámy. Štolou se odvážela ruda od těžní jámy přímo do hrudkoven. Do budoucna se uvažuje, že zde bude znovu tento vláček jezdit a bude vozit návštěvníky skanzenu svozovou chodbou až k těžní jámě. Ostatně důlní elektrickou lokomotivu i s několika vozy mají již budovatelé skanzenu připravenu. Věřte, že svezení tímto vláčkem je krásný zážitek, měl jsem tu možnost vyzkoušet si to v solných dolech v Rakousku.